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“The modern subject is a wasteland. This is where self-theory begins: in the litter of history. The text of self-theory is not written; it is excavated in dirt. If there is truth in self-theory, it does not illuminate from above.” Paul B. Preciado

(DE)
Gefühle, Emotionen und Affekte werden seit einigen Jahren zunehmend als wesentliche Akteurinnen in sozialen und politischen Transformationsprozessen verstanden. Im Zuge dieses auf – vermeintlich – subjektive Erlebensdimensionen gerichteten Erkenntnisinteresses haben sich auch neue Formen forschender Praktiken entwickelt, die als Autoethnografie eigene Lebenserfahrungen zum Ausgangspunkt von Untersuchungen gesellschaftlicher Konstellationen machen oder als Autotheorie philosophische und theoretische Diskurse sowie materielle Realitäten mit dem performativen Körperwissen des Selbst verschränken. Statt das eigene Selbst narzisstisch zu stabilisieren, werden dominante Subjektivierungsweisen geschwächt und herrschende Macht- und Ungleichheitsverhältnisse befragt und modifiziert.

Die daraus entstehenden Arbeiten entziehen sich oft einer eindeutigen Zuordnung zu etablierten Genres, Kategorien und Disziplinen. Vielmehr lassen sie sich als in-between oder Hybride zwischen Literatur und Philosophie, zwischen wissenschaftlicher und künstlerischer (Selbst-)Reflexion verstehen, die auch etablierte Unterscheidungen zwischen Körper und Geist, Denken und Handeln, Theorie und Praxis, privat und öffentlich oder subjektiv und objektiv ins Wanken bringen und neu konstellieren.

In diesem Lab nutzen wir die Diskussion ausgewählter Arbeiten insbesondere aus dem Feld der Affect Studies, die sich im anglophonen Raum mittlerweile etabliert haben, als Anregung für eigene autotheoretische, autofiktionale und/oder autoethnographische Versuche. Dabei geht es sowohl darum, den affektiven Verschränkungen mit der Welt nachzuspüren, als auch die Position der eigenen Person bzw. des/eines «Ichs» in den individuellen Projekten der Teilnehmenden zu untersuchen und zu reflektieren.

(EN)
For several years now, feelings, emotions and affects have increasingly been understood as essential actors in social and political transformation processes. In the course of this interest in knowledge production directed at the – supposedly – subjective dimension of experience, new forms of research practices have also developed. These make personal life experiences the starting point for investigations into social constellations, as in autoethnography, or interweave philosophical and theoretical discourses and material realities with the performative bodily knowledge of the self, as in auto-theory. Instead of narcissistically stabilising one's own self, dominant modes of subjectivisation are weakened and prevailing power and inequality relations are questioned and modified.

The resulting works often defy clear categorisation in established genres, categories and disciplines. Rather, they can be understood as in-between or hybrid between literature and philosophy, between scientific and artistic (self-)reflection, which also challenge and reconfigure established distinctions between body and mind, thinking and acting, theory and practice, private and public or subjective and objective.

In this lab, we use the discussion of selected works, particularly from the field of affect studies, which have now become established in the Anglophone world, as a stimulus for our own auto-theoretical, auto-fictional and/or auto-ethnographic experiments. The aim is to explore the affective entanglements with the world, as well as to examine and reflect on the position of one's own person or ‘I’ in the individual projects of the participants.

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